مقدمه (کلیات ساختار کمیته های بیمارستان)
یکی از سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی تشکیل کمیته های بیمارستانی می باشد. کمیته ها ابزای برای ادغام توانایی ها و دانش های پراکنده بخش ها/ واحدهای مختلف بیمارستان در قالب یک واحد فعال و منسجم است. کمیته ها اتاق فکر یک بیمارستان و عاملی برای همفکری، هم اندیشی، هم دلی، ارائه پیشنهادات و انتقادات، بازتاب فعالیتهای بیمارستان، بازوی مشورتی رئیس و مدیر بیمارستان به شمار می روند.
کمیته های بیمارستانی جهت تحقق اهداف بیمارستان و کمک به برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگی فعالیتهای بیمارستانی و ایجاد زمینه مشارکت فعال همه پرسنل، در توالی زمانی مشخص با اعضاء، آئین نامه و شرح وظایف مشخص تشکیل می گردند. بنابراین انتظار می رود با مطالعه آئین نامه:
- آشنایی با کمیته های بیمارستان و شرح وظایف آنها
- مشارکت و همیاری فعال در مباحث جلسات
- تعامل عادلانه با تمام اعضاء و پرهیز از خودمحوری
- مساعدت و همکاری با رئیس و دبیر کمیته ها
- همکاری در انتخاب بهترین راه حل مداخله ای در برخورد با چالشهای موجود
اهمیت کمیته های بیمارستانی
کمیته های بیمارستانی بازوهای مشورتی و تصمیم گیری رئیس و مدیر بیمارستان هستند و بعنوان اتاق فکر بیمارستان محسوب می شوند. کمیته ها برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگی فعالتهای بیمارستانی را به عهده دارند، بطوریکه با ایجاد زمینه جهت مشارکت فعال پرسنل، فعالیتهای بیمارستان را بازتاب می دهند و محل تصمیم گیری گروههای مختلف به شمار می آیند و در حالت کلی کمیته ها محور هدایت بیماستانها هستند. کمیته های بیمارستانی ارکان اصلی برنامه ریزی و هدایت مجموعه و نمونه بارز مدیریت مشارکتی در اتخاذ تصمیمات مهم و اصولی برای حل مشکلات و ارتقاء کمی و کیفی خدمات به مردم می باشد.
چارت کمیته ها
شرایط عمومی کمیته ها
شرح وظایف اعضاء:
رئیس کمیته :
- تصمیم گیری های کلان برای کمیته
- هماهنگی های لازم جهت تأمین نیاز های کمیته
- اجرا و نظارت بر قوانین حاکم بر کمیته در راستای تحقق به اهداف و رسالت کمیته
- ارزیابی عملکرد کمیته
- ارائه گزارشات ومصوبات قابل طرح درکمیته
- ابلاغ مصوبات کمیته جهت اجرا
مسئولیت رئیس کمیته:
- توجه به پیوست ایمنی و ملاحظات کیفی در نهایی سازی مصوبات
- تعیین مسئول پیگیری مصوبات، مهلت زمانی و تاریخ اجرای مصوبات، با مشارکت دبیر/ اعضاء کمیته
- برگزاری جلسات کمیته با رعایت آئین نامه داخلی، رسالت و اهداف کمیته
- کنترل نحوه حضور مستمر اعضاء در جلسات
- بررسی و تأیید نهایی صورتجلسه کمیته، با در نظر گرفتن آئین نامه داخلی کمیته و اسناد بالادستی
اختیارات رئیس کمیته:
- انتصاب جانشین تام الاختیار در اداره جلسات کمیته برای مواردی که در جلسه حضور ندارند.
- افزودن اعضاء جدید/ حذف و جایگزین نمودن دبیر/ اعضای اصلی، در صورت عدم رضایت از عملکرد ایشان/ غیبت بیش از سه جلسه متوالی و یا بیش از 30% جلسات سالیانه؛ پس از اخذ موافقت تیم رهبری و مدیریت
- تأیید نهایی و صدور ابلاغ دبیر و اعضاء اصلی کمیته
- تشکیل کمیته فرعی کارشناسی (ساب کمیته)/ کمیته های مشترک / کمیته فوق العاده (در صورت لزوم):
شرح وظایف دبیر کمیته:
- برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات کمیته با رعایت آئین نامه داخلی کمیته
- تهیه و ارسال دعوتنامه بهمراه دستور کار جلسه به اعضاء
- پیگیری و فراخوان اعضا در جلسه منطبق بر تقویم ابلاغی کمیته
- فراهم نمودن تدارکات لازم و موردنیاز برای تشکیل جلسه
- گزارش حضور و غیاب اعضاء به مسئول بهبود کیفیت، جهت جمع بندی و گزارش به تیم رهبری و مدیریت
- جمع بندی نتایج پیگیری مصوبات قبلی (قبل از تشکیل جلسه) و ارائه گزارش در ابتدای هر جلسه
- هدایت مجموع بحث های مطرح شده در جلسات در راستای دستور کار و زمانبندی جلسه
- تهیه پیشنویس صورتجلسات کمیته و پیگیری جهت تایپ
- اخذ امضاء حاضرین و غایبین جلسه و ارجاع به رئیس بیمارستان جهت تأیید نهایی و ابلاغ به اعضاء جلسه
- تهیه بایگانی مناسب از مستندات مرتبط با کمیته (منطبق بر آئین نامه داخلی کمیته)
- همکاری در ارزیابی اعتباربخشی داخلی و نهایی بیمارستان و پاسخگویی مناسب به ارزیابان
مسئولیت دبیر کمیته:
- تهیه گزارش تحلیلی از شاخص های عملکردی کمیته و همچنین میزان اثربخشی مصوبات اجرایی کمیته، میزان ارتقاء شاخص های کیفیت خدمات و ایمنی بیماران مرتبط با مصوبات کمیته (حداقل بصورت فصلی)، با مشارکت دفتر بهبود کیفیت و به منظور طرح در تیم رهبری و مدیریت و اخذ مصوبات اصلاحی / برنامه های بهبود ضروری
- تعیین دستور کار جلسات (دستور کار جلسه فعلی و دستور کار جلسه آتی) با هماهنگی رئیس و اعضای اصلی کمیته؛ در راستای اهداف، رسالت و همچنین اجرای آخرین دستورالعمل های ابلاغی / واصله و متناسب با مشکلات واقعی و جاری بیمارستان
- برنامه ریزی به منظور توجیه و کسب اطمینان از کافی بودن سطح اطلاعات اعضاء کمیته نسبت به درک و اجرای مفاد آئین نامه داخلی کمیته
- پیگیری مصوبات کمیته و وظایفی که برای اعضاء معین شده، طبق صورتجلسات مصوب
- پایش نحوه برگزاری جلسات کمیته در محدوده زمانی معین و نحوه اجرای مصوبات، حسب زمان بندی مصوب کمیته، با نظارت و تحت مسئولیت مسئول دفتر بهبود کیفیت
- تهیه پیشنویس آئین نامه داخلی کمیته با همکاری و هماهنگی تمامی اعضاء ، طرح سند در جلسات تیم رهبری و مدیریت و پیگری تا اخذ تأیید نهایی این تیم و ابلاغ از سوی ریاست بیمارستان به اعضاء کمیته
اختیارات دبیر کمیته:
- برنامه ریزی به منظور تسریع تعاملات درون سازمانی در اجرای مصوبات و یا هرگونه ارجاع مصوبات به سایر کمیته های تخصصی / تیم رهبری مدیریت با هماهنگی با مسئول بهبود کیفیت
- برنامه ریزی به منظور تشکیل کمیته های فرعی کارشناسی (ساب کمیته)/ مشترک/ فوق العاده (در صورت لزوم)
شرح وظایف اعضاء اصلی / ثابت:
- شرکت در تمامی جلسات، منطق بر برنامه زمانبندی سالیانه و دعوتنامه های واصله
- حضور فعال، به موقع و رأس ساعت مقرر در جلسات کمیته
- مطالعه آخرین گزارش ها، آئین نامه ها و دستورالعمل های واصله در راستای دستور کار جلسات و تلاش جهت اجرایی شدن آنها
- شرکت فعال در جلسات تدوین و توجیهی مرتبط با آئین نامه داخلی کمیته
- بحث و بررسی در خصوص مطالب طرح شده در کمیته، نتایج پیگیری مصوبات قبلی و مصوبات فعلی
- مشارکت در تعیین دستور کار جلسه آتی در راستای اهداف و رسالت کمیته و منطبق بر مشکلات واقعی و جاری بیمارستان
مسئولیت اعضاء اصلی/ ثابت کمیته:
- مشارکت در تعیین مسئول پیگیری مصوبات، مهلت زمانی و تاریخ اجرای مصوبات براساس وظایف/ نقش خود در کمیته و تخصص مرتبط با مصوبه، با تأیید نهایی رئیس/ جانشین تام الاختیار رئیس کمیته
اختیارات اعضاء اصلی / ثابت کمیته:
- اعلام رأی/ نظر موافق یا مخالف، به منظور تصویب نهایی هر یک از مصوبات کمیته
- در صورت نیاز به بررسی تخصصی در رابطه با موضوعات مطرح شده در کمیته توسط مسئول بهبود کیفیت موضوع در کمیته مرتبط مطرح خواهد شد.
- نتایج تحلیل شاخص های عملکردی کمیته، نتایج تحلیل میزان اثربخشی مصوبات اجرایی کمیته ها و همچنین میزان ارتقاء شاخص های کیفیت خدمات و ایمنی بیماران مرتبط با مصوبات کمیته (حداقل بصورت فصلی)، توسط مسئول بهبود کیفیت جمع آوری و در تیم رهبری و مدیریت گزارش شده و تصمیمات اصلاحی/ برنامه های بهبود در این تیم تعیین و جهت اجرا ابلاغ می گردد.
- میزان اثربخشی مصوبات و نحوه پیگیری و اجرای مصوبات و همچنین میزان بهبود مشکلات و تحقق نتایج مطلوب به دنبال اجرای مصوبات کمیته، توسط دفتر بهبود کیفیت (حداقل بصورت فصلی) پایش و ارزیابی دوره ای شده و نتایج حاصله در تیم رهبری و مدیریت گزارش شده تا در جهت اجرایی شدن مصوبات معطل/ غیرمؤثر، اقدامات اصلاحی/ برنامه بهبودی ضروری توسط این تیم تعیین و جهت اجرا ابلاغ می گردد.
- در صورت نیاز به تشکیل کمیته های مشترک و به درخواست رئیس/ جانشین تام الاختیار رئیس کمیته و هماهنگی دبیر کمیته با مسئول بهبود کیفیت، جلسات مشترک با حضور اعضای ثابت کمیته های مورد نظر برگزار شده تا تصمیمات مشترک در جهت حل موضوعات موردنظر و با موافقت اکثریت حاضرین اتخاذ گردد.
ضوابط، قوانین و مقررات حاکم بر نحوه فعالیت کمیته و چگونگی راهبری و هدایت آن:
- جلسات باید با هماهنگی دبیر جلسه و با حضور اعضاء اصلی به صورت مستمر تشکیل شود.
- با توجه به موضوعات مورد نظر در دستور جلسات می توان از افراد متخصص و ذیربط نیزجهت پاسخ گویی و مشورت دعوت به عمل آورد.
- شروع جلسات باید رأس ساعت مقرردر دعوتنامه باشد.
- حضور و غیاب اعضاء کمیته جدی گرفته می شود و در صورت غیبت بیش از سه مورد، اسامی افراد غایب جهت تعیین تکلیف در کمیته طرح می گردد.
- گزارش تأخیر حضور و غیبت در پایان جلسه به رئیس امور اداری جهت لحاظ نمودن در ارزشیابی سالانه و ماهانه کارکنان و مسئولین می گردد.
- مقدمات لازم از جمله خلاصه ایی از روند جلسات گذشته ، توضیح در مورد دستور جلسه ومسائلی که می باید در مورد آنها تصمیم گیری شود در ابتدای جلسه توسط رئیس جلسه ویا دبیر ارائه می گردد.
- استفاده از تلفن همراه در زمان برگزاری جلسات ممنوع می باشد.
- امکان گفتگو و تبادل نظر برای همه اعضاء جلسه فراهم می شود.
- در جلسه فقط موضوع دستورجلسه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
- به همه عقاید و نظرات احترام گذاشته می شود.
- از انتقاد و موضع گیری نسبت به حاضرین خودداری می شود.
- جلسات حداقل با نصف به اضافه یک نفر از اعضاء دائم و حضور رئیس کمیته / جانشین ایشان رسمیت یافته و برگزار می گردد.
- مصوبات کمیته بعد از تصویب ریاست بیمارستان ابلاغ شده و لازم الاجرا می باشند.
- زمان تشکیل جلسه: جلسات کمیته حداقل هر ماه یکبار تشکیل می گردد و زمان آن حداکثر 90 دقیقه است. و بر اساس شرایط دبیرکمیته های بیمارستانی با هماهنگی تیم مدیریتی بر اساس دستورالعمل های جهت تشکیل کمیته تصمیم گیری می گردد .
- تبصره 1: بنا به تشخیص رئیس کمیته جلسات فوق العاده تشکیل خواهد شد.
- مکان تشکیل جلسه: مکان اصلی تشکیل جلسه در دفتر ریاست/ مدیریت بیمارستان می باشد.
- در شرایط خاص بحران ها و ... تعداد جلسات کمیته در ماه ممکن است افزایش و یا کاهش یابد.
نحوه پیگیری مصوبات:
- کلیه مصوبات براساس رسالت بیمارستان و کمیته ها در راستای ایمنی بیمار و رعایت حقوق گیرنده خدمت و رضایت ذینفعان تصویب می گردد .
- مسئولیت اجرا/ پیگیری مصوبات تا حصول نتایج مطلوب، بر عهده تمامی اعضاء اصلی / موقت/ دبیر کمیته بوده که بعنوان مسئول پیگیری/ اجرای مصوبات (در صورتجلسات) شناسایی شده و نام آنها در هر یک از بندهای مصوبات معین و درج می گردد
- پیگیری ونظارت بر حسن اجرای هر یک از مصوبات کمیته از جمله وظایف رئیس و دبیر کمیته می باشد.
نحوه مستندسازی و نگهداری سوابق جلسات:
- صورتجلسات کمیته باید حاوی آرم، کدگذاری و آخرین شماره بازنگری باشد.
- همچنین حداقل های لازم در صورتجلسات شامل: درج عنوان دقیق کمیته، تاریخ و ساعت برگزاری جلسه، تاریخ برگزاری جلسه بعدی، محل برگزاری جلسه، ساعت شروع و پایان جلسه، نوع جلسه (عادی یا فوق العاده)، دستور کار جلسه، فهرست اعضاء حاضر و غایب در جلسه، نتایج پیگیری مصوبات جلسات قبل، شرح مباحث/ مذاکرات مطرح شده در جلسه، مصوبات جلسه (شرح مسائل و مشکلات موجود، تصمیم گیری و مصوبات جلسه)، مسئول پیگیری/ اجرای مصوبات، مهلت زمانی اجرای مصوبات، ذکر اسامی، سمت و امضاء حاضرین در جلسه، ذکر اسامی، سمت غایبین در جلسه و اخذ امضاء از حاضرین جلسه و اخذ امضاء از غایبین پس از جلسه می باشد.
- همچنین فایل الکترونیکی صورتجلسات (اسکن صورتجلسه حاوی امضاء) با نامه مکتوب ریاست بیمارستان به اعضاء ابلاغ شده و در FTP نیز بایگانی می شود.
- دبیر کمیته باید فایل الکترونیکی حاوی مستندات کمیته و حداقل شامل: ابلاغ دبیر کمیته با امضای رئیس بیمارستان، آخرین ویرایش آئین نامه داخلی کمیته، لیست اعضاء کمیته، جدول زمانبندی برگزاری کمیته، نتایج پایش مصوبات کمیته را بصورت الکترونیکی و به منظور کسب موفقیت در فرایند ارزیابی اعتباربخشی داخلی/ نهایی و پاسخگویی مناسب به ارزیابان، دسته بندی نموده و در اختیار داشته باشند.
سایر مستندات و پیوستها:
- سند شماره QI.IN.44 ویرایش A بررسی شاخصهای کمیته
- سند شماره QI.IN.67 ویرایش A بررسی کیفی کمیته ها
- سند شماره QI.IN.66 ویرایش A ارزیابی عملکرد کمیته ها
**اعضا کمیته به پیوست می باشد . در ضمن اعضایی که با ستاره نشان دار شده اند به عنوان اعضا کلیدی محسوب می شوند که درحضور آنها در جلسات الزامی بوده و در موارد بحران در شرایطی که نیازبه محدودیت حضور افراد در جلسه هست اعضا غیر کلیدی نیازی به حضور ندارند .
* دوره توجیهی بدو ورود کمیته های بیمارستانی یک ماه پس از صدور ابلاغ اعضای جدید توسط دبیر کمیته انجام میگیرد.این آئین نامه در تاریخ 16/2/1400 ویرایش و بعد از تأیید ریاست بیمارستان به اعضاء ابلاغ گردید.
آئین نامه اختصاصی کمیته اخلاق بالینی
این آیین نامه جهت انجام هر چه بهتر وظایف محوله به کمیته اخلاق بالینی و مشخص نمودن مسئولیت ها، وظایف و اختیارات، نحوه تشکیل جلسات، ثبت صورتجلسات، اهداف تشکیل کمیته، نحوه ارتباط با سایرواحد ها تدوین شده است .
اهداف کمیته:
- مراقبت و نظارت بر مراعات موازین شرعی و اصول اخلاق بالینی در همه شرایط و در جمیع خدمات بیمارستانی
- این کمیته جهت ارائه رهیافت های لازم در زمینه نحوه استفاده مطلوب از یافته های علوم تجربی و امکانات تشخیصی درمانی و مراعات ارزشهای متعالی اسلامی در امور پزشکی تشکیل می گردد و زمینه ساز اعتماد متقابل بین جامعه پزشکی و مردم و مراجعین به بیمارستان می باشد.
- اولویت بخشی به حمایت از گیرنده خدمت در تمام سطوح عملکردی بیمارستان
- اولویت بخشی به رعایت حقوق بیمار در تمام سطوح عملکردی بیمارستان
- کسب اطمینان از رعایت اصول رفتار حرفه ای و اخلاق بالینی در تمام سطوح عملکردی بیمارستان
- کسب اطمینان از رعایت اصول بیمار محوری و مشتری مداری در تمام سطوح عملکردی بیمارستان
رسالت:
- تأمین تسهیلات لازم برای اطلاع رسانی به گیرنده خدمت
- رعایت منشور حقوق بیماران
- رعایت حریم شخصی بیماران
- برقراری نظام کارآمد رسیدگی به شکایات، انتقادات و پیشنهادات در بیمارستان
- ایجاد دسترسی تسهیل شده بیماران به مسیرهای داخلی و ورودی بیمارستان
- برنامه ریزی و مدیریت مددکاری اجتماعی بیماران
- تأمین خدمات تشخیصی درمانی مورد نیاز بیماران
- تأمین تسهیلات معنوی لازم برای بیماران و خانواده ایشان
- ایجاد دکوراسیون، مبلمان، نماهای داخلی و امکانات رفاهی با رعایت اصول چیدمان هماهنگ در بیمارستان
- تأمین امکانات و تسهیلات اقامتی در اتاق بستری بیماران
- تأمین کیفیت و نحوه سرو غذا برای بیماران
- برقراری امکان ملاقات تسهیل شده خانواده ها با بیماران
- ایجاد فرایند تسهیل شده پذیرش و ترخیص بیماران
ساختار سازمانی:
1- اعضاء اصلی کمیته
اعضای اصلی کمیته متشکل از 14 عضو اصلی که از طرف ریاست بیمارستان انتخاب و منصوب می گردند.
حسب مورد براساس صلاحدید رئیس / دبیر کمیته و یا پیشنهاد سایر اعضاء به عنوان عضو مدعو در جلسات دعوت می گردد.
2- رئیس کمیته
رئیس کمیته ریاست بیمارستان میباشد.
3- دبیر کمیته
دبیر کمیته به پیشنهاد رئیس کمیته و با اکثریت آراء کمیته تا زمان لغو ابلاغ انتخاب میگردد.
شرح وظایف کمیته:
- برنامه ریزی جهت آموزش مباحث مربوط به حقوق گیرندگان خدمت و اخلاق بالینی به تمام کارکنان بیمارستان
- پیگیری اجرای استاندارهای اعتبار بخشی در بیمارستان شامل موارد ذیل
الف ) اجرای آیین نامه طرح انطباق در بیمارستان
ب) برنامه ریزی و انجام اقدامات مناسب برای برطرف کردن مشکلات اجرای قانون انطباق مصوبات مؤثر، مشخص و فاقد ابهام
پ) فراهم نمودن تسهیلات احکام شرعی و احیای فریضه نماز
- ) رعایت موازین شرعی و قانونی در بیمارستان
- ) رعایت قوانین و مقررات پوشش مطابق با عرف اجتماعی و موازین شرعی و .....
- اعتلای سطح اخلاق اسلامی و انسانی در سطح کارکنان
- ارائه ی رهیافت های لازم در زمینه استفاده مطلوب از یافته های علوم تجربی و امکانات تشخیصی درمانی منطبق بر موازین شرع مقدس
- پیاده سازی نظام کارآمد رسیدگی به شکایات ارزیابی رضایت گیرندگان خدمت
- تدوین منشور اخلاقی و حقوقی کارکنان
- نظارت بردسترسی به پزشک معالج به گیرندگان خدمت
- بررسی چگونگی حمایت از گروههای آسیب پذیر و جمعیتهای در معرض خطر از گیرندگان خدمت، گروه آسیب پذیر (خردسالان، زنان، سالخوردگان، معلولان)
- فراهم نمودن نحوه و روش ارائه خدمات به بیماران مجهول الهویه
- پیگیری ایجاد فضا و امکانات رفاهی برای مراجعین و همراهان
- بررسی راهکارهای راهنمایی صحیح و بموقع گیرندگان خدمت
- نظارت بر معاینه بیمار توسط نیروی همگن
- کمیته اخلاق بالینی در راستای توسعه اخلاق حرفه ای و ترویج فرهنگ بیمار محوری با هدایت تیم رهبری و مدیریت بیمارستان استانداردهای حقوق گیرنده خدمت را پیاده سازی نموده و ارزیابی مداوم را با استفاده از پرسشنامه های رضایت سنجی از بیماران و همراهان انجام می دهد.
- کمیته اخلاق بالینی برنامه ریزی و اجرای آموزش های مرتبط با ترویج اخلاق بالینی و رفتار حرفه ای در بیمارستان را با هدایت تیم رهبری و مدیریت انجام می شود.
- کمیته اخلاق بالینی طرح ریزی و اجرای برنامه های تشویقی را براساس میزان آگاهی، اجرا وارزیابی اخلاق بالینی و رفتار حرفه ای توسط پرسنل بیمارستان انجام می دهد.
- نظارت مستمر و موثر بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت و رعایت اصول اخلاق حرفه ای با روشهای مشخص شامل نظارت میدانی اعضاء کمیته اخلاق بالینی و تیم رهبری و مدیریت، اخذ گزارش های محیطی و رسیدگی به پیشنهادات و انتقادات و ملاقات و مصاحبه با بیماران و مراجعین انجام می دهد.
- کمیته اخلاق بالینی هرگونه تعارض منافع با منشور حقوق بیمار را شناسایی و گزارش نموده و اقدامات اصلاحی را طراحی و جهت اجرا پیگیری می نماید. برخی از مصادیق نقض حقوق بیمار شامل: اخذ وجوه غیرقانونی از بیماران، نقض محرمانگی، خدمات القایی، تبانی و معامله در زمینه دارو و تجهیزات و هدایت بیماران به سایر بیمارستانها، که این موارد توسط کمیته اخلاق بالینی با هدایت تیم رهبری و مدیریت پیاده سازی و برنامه ریزی می گردد.
- تدوین منشور حقوق بیمار و چاپ و نصب آن و رعایت حقوق گیرندگان خدمت که نشانگر ارزش گذاری به حقوق بیمار و بیمار محوری می باشد از وظایف کمیته اخلاق بالینی است.
- رعایت اصول حرفه ای و اخلاق بالینی در سه حیطه اخلاق حرفه ای تیم پزشکی در ارتباط با بیمار، همکاران و جامعه در کمیته اخلاق بالینی تدوین و اجرا و پایش می گردد.
- با توجه به اهمیت رعایت حریم خصوصی بیمار و اصل رازداری کدگذاری بیماران پرخطر که از نظر اخلاقی مورد توجه و اهمیت می باشد و توسط کمیته اخلاق انجام و جهت برخی از بیماران پرخطر شامل بیماران روانی، خودکشی، بی خانمان، بی سرپرست و بد سرپرست و برخی از بیماران عفونی تعیین می گردد.
- کمیته اخلاق بالینی موظف است روش های اطلاع رسانی خبر ناگوار در زمینه بیماری یا فوت بیماران را براساس اخلاق حرفه ای و منش انسانی تدوین و به پرسنل درمان اطلاع رسانی نماید.
- کدگذاری انواع پوشش ها در سطح بیمارستان با توجه به دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و همچنین شناسایی کادر درمان در کمیته اخلاق صورت گرفته و عدم مغایرت های احتمالی در خصوص پوشش کارکنان و بیماران بررسی و اقدامات اصلاحی انجام می شود.
- نظارت بر میزان رعایت منشور حقوق بیمار در محور اخذ رضایت آگاهانه از بیماران، جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی تهاجمی در کمیته اخلاق بالینی مورد پایش قرار گرفته و به صورت مستمر کنترل می گردد.
- هرگونه خسارت جسمی، روحی، روانی و مالی ناشی از ارائه خدمت در کمیته اخلاق بالینی بررسی و در صورت لزوم جبران خسارت انجام می گردد. همچنین اطلاع رسانی به بیمار و خانواده با هدایت این کمیته صورت می پذیرد.
- کمیته اخلاق بالینی مشکلات و موانع دسترسی بیماران به مسیرهای ورودی و داخلی بیمارستان را با هدایت تیم مدیریت و رهبری بررسی و موانع موجود را برطرف و اقدامات اصلاحی را انجام می دهد.
- برنامه ریزی دقیق و نظارت مستمر بر تسهیل ملاقات خانواده ها با رعایت موارد ایمنی توسط کمیته اخلاق بالینی انجام پایش مستمر می گردد.
- گزارش موانع و مشکلات پذیرش و ترخیص بیماران، ارسالی از نتایج بازدیدهای مدیریتی و گزارشات کتبی در کمیته اخلاق بالینی مورد بررسی قرار می گیرد و اقدامات لازم جهت تسهیل فرایند پذیرش و ترخیص اتخاذ می گردد.
- کمیته اخلاق بالینی با هدایت تیم مدیریت و رهبری، حمایت از بیماران آسیب پذیر و تأمین هزینه های آنها را با محوریت مددکار اجتماعی و از طریق جذب حمایت خیرین برنامه ریزی و اجرا می نماید.
- کمیته اخلاق بالینی تسهیلات معنوی را برای بیماران و خانواده ها فراهم نموده و جهت احترام به ارزش ها و عقاید گیرندگان خدمت فراهم بودن این تسهیلات معنوی را مورد پایش مستمر قرار داده و اقدامات ا صلاحی را در مواقع لزوم انجام می دهد.
- بررسی های مستمرو مداوم توسط کمیته اخلاق بالینی و تیم مدیریت و رهبری در خصوص وضعیت تسهیلات اقامتی و امکانات رفاهی، سیستم فراخوان پرستار، فضای فیزیکی، دمای محیط، تخت های بستری، بهداشت و نظافت اتاقها و لوازم، تجهیزات و لوازم و البسه ها و همچنین وضعیت تغذیه بیماران بعمل آمده و در صورت وجود مشکلات و موانع اقدامات اصلاحی لازم را پیش بینی می کند.
- جهت پیشگیری از شکایت احتمالی بیماران دفتر پیگیری امور بیماران اقدام به شناسایی موارد عوامل بروز احتمالی نارضایتی مراجعین نموده و موانع و مشکلات را در کمیته مطرح و اقدامات اصلاحی لازم برنامه ریزی و اجرا می گردد.
- این کمیته برنامه ریزی جهت نهادینه کردن فرهنگ بیمار محوری و مشتری مداری را طراحی و اجرا نموده و پایش می کند.
- تدوین و اجرای برنامه ارتقاء رعایت استانداردهای اخلاق بالینی در بیمارستان
- ممیزی اخلاقی ضوابط بیمارستان به لحاظ رعایت موازین اخلاق حرفه ای
- تدوین، ممیزی و بهبود خط مشی ها، فرایندها و دستورالعملهای اخلاقی و نظارت بر اجرای آن
- پیشنهاد راه حلهایی برای توزیع عادلانه منابع و ارائه پیشنهاد به سایر بخشهای مرتبط
- بررسی گزارش های مرتبط با سنجه های حقوق بیمار در اعتباربخشی بیمارستان و ارائه بازخورد مناسب
- بررسی گزارش های مرتبط با وضعیت رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای از سوی حرفه مندان در بیمارستان و ارائه بازخورد مناسب
- بررسی گزارش های مرتبط با شکایات وارده مرتبط با اخلاق حرفه ای در بیمارستان و ارائه بازخورد مناسب
- پایش رعایت حقوق آزمودنی ها در پژوهش های جاری در بیمارستان
- پایش وضعیت مدیریت تعارض منافع در بیمارستان
- نظارت بر حسن اجرای منشور حقوق بیماران
- آموزش اخلاق حرفه ای به فراگیران و کلیه شاغلین بیمارستان
- برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه آموزش اخلاق حرفه ای برای فراگیران و ارائه دهندگان خدمات سلامت در بیمارستان متناسب با نیازسنجی های انجام شده
- آشنا کردن بیماران و همراهان آنها با حقوق و تکالیف خود در بیمارستان
- انجام و حمایت از پژوهشهای مرتبط با اخلاق حرفهای و حقوق بیمار
- ارائه مشاوره اخلاقی به مدیریت و حرفه م ندان بیمارستان در برخورد با چالش ها و کشمکش
- ارائه مشاوره اخلاق به بیماران و همراهان آنها در تصمیم گیری
- ارائه مشاوره به حرفه مندان
- ارائه مشاوره در بررسی پرونده های تخلفات اخلاق حرفه ای ارجاعی از واحدهای مختلف بیمارستان
- ترویج فرهنگ بیمار محوری با بررسی نتایج رضایت سنجی
- معرفی اسوه و الگوهای اخلاق بالینی و رفتار حرفه ای
- بررسی گزارش نتایج رضایت سنجی بیماران (نحوه ارائه خدمات و کیفیت ارتباط با بیماران، آموزش به بیمار و همراهان)
- تعیین روشی برای تشریح نحوه نظارت بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت و رعایت اصول اخلاق حرفه ای، تصویب، ابلاغ و اجرای آن
- تدوین شاخص های مرتبط با رعایت حقوق گیرندگان خدمت
- تحلیل نتایج اندازه گیری شاخص ها و اصلاح موارد عدم انطباق مرتبط با حقوق گیرنده خدمت
- گزارش در خصوص عدم انطباق های حقوق بیمار و اقدامات اصلاحی مربوطه
- تهیه روش مدون برای تشریح نحوه رعایت اصول حرفه ای و اخلاق بالینی
- گزارش عدم انطباق رعایت اصول حرفه ای و اخلاق بالینی
نحوه ارزیابی عملکرد کمیته:
- بصورت فصلی مصوبات تحقق نیافته بررسی و در جلسات تیم مدیریت رهبری مورد بررسی قرار می گیرد.
- این کمیته از طریق تعیین و پایش شاخص های عملکردی مؤثر بر کیفیت خدمات و ایمنی بیماران، رضایتمندی، ساختاری و فرایندی (حداقل بصورت فصلی) ارزیابی مستمر شده و گزارش تحلیلی مرتبط در جلسات تیم رهبری و مدیریت بررسی، تحلیل شده و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی/ برنامه بهبود ضروری تعیین می گردد.
- این کمیته از طریق تعیین و پایش شاخص میزان اثربخشی مصوبات کمیته (حداقل بصورت فصلی) ارزیابی مستمر شده و گزارش تحلیلی مرتبط در جلسات تیم رهبری و مدیریت بررسی، تحلیل شده و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی/ برنامه بهبود ضروری تعیین می گردد.
- این کمیته از طریق تعیین و پایش شاخص های میزان درصد مصوبات تحقق یافته، میزان همخوانی مصوبات با آئین نامه داخلی و یا دستورالعمل های ابلاغی سازمان های بالادستی (در ارزیابی های اعتباربخشی داخلی/ بیرونی) و همچنین میزان شرکت فعال و حضور اعضاء اصلی آن در جلسات، توسط دفتر بهبود کیفیت ارزیابی مستمر شده و نتایج ارزیابی در جلسات تیم رهبری و مدیریت بررسی، تحلیل شده و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی/ برنامه بهبود ضروری تعیین می گردد.
- مهمترین شاخص های بررسی عملکرد کمیته در راستای ارتقاء مستمر کیفیت و ایمنی بیمار دستیابی به میزان رعایت حقوق گیرنده خدمت می باشد که به صورت سه ماهه پایش می گردد.
اعضاء کمیته اخلاق بالینی |
||
ردیف |
سمت |
جایگاه جلسه |
1 |
مسئول نهاد رهبری |
عضو اصلی |
2 |
رئیس بیمارستان/مسئول فنی بیمارستان |
*رئیس کمیته |
3 |
مدیریت بیمارستان |
*عضو اصلی |
4 |
معاونت درمان |
عضو اصلی |
5 |
مسئول امور اداری |
*عضو اصلی |
6 |
مدیر خدمات پرستاری |
*عضو اصلی |
7 |
نماینده معاونت آموزشی |
عضو اصلی |
8 |
مسئول حراست بیمارستان |
*عضو اصلی |
9 |
مسئول بهبود کیفیت / مسئول کمیته های بیمارستان/کارشناس هماهنگ کننده ایمنی |
*عضو اصلی |
10 |
کارشناس معتمد بیمارستان |
دبیر کمیته |
11 |
مسئول روابط عمومی |
عضو اصلی |
12 |
مسئول پیگیری حقوق گیرنده خدمت |
عضو اصلی |
13 |
مشاور حقوقی بیمارستان |
عضو اصلی |
14 |
نماینده بسیج |
عضو اصلی |